8.6 C
Apeldoorn
zaterdag 20 april 2024

Úw nieuwsplatform voor de houtindustrie met 120.000 exemplaren en 25.000 online bezoekers.

‘Fout hout’ gebruikt bij renovatie ‘De Groene Draeck’

Het zeiljacht De Groene Draeck van prinses Beatrix is gerenoveerd met omstreden teakhout uit Myanmar, meldt RTL Nieuws. Drie ervaren dekkenbouwers die RTL consulteerde, zeggen dat vrijwel zeker teakhout uit Myanmar is gebruikt.

Dat is af te leiden uit de jaarringen van het hout, de vettigheid en de fijne nerf. Het product is om die redenen geliefd bij het maken van schepen. Ook een anonieme bron die betrokken was bij de renovatie heeft tegen RTL Nieuws gezegd dat het teakhout uit Myanmar komt.

Sinds 2007 is de import van teakhout uit Myanmar in Europa verboden vanwege de ontbossing en de mensenrechtenschendingen in dat land. Met de hoge opbrengsten van het hout wordt de dictatuur in stand gehouden, stellen mensenrechtenorganisaties.

Nieuw dek

In 2022 werd De Groene Draeck bij een grootschalige renovatie voorzien van een nieuw dek van teakhout.

De Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) laat in een reactie weten dat er inderdaad gebruik is gemaakt van teakhout, maar dat niet precies te achterhalen is waar dat vandaan komt. Het gaat volgens de RVD om teakhout dat uit diverse landen kan komen. De RVD zegt dat er geen sprake is geweest van de keuze voor een bepaald land van herkomst.

De RVD deed naar aanleiding van vragen van RTL navraag naar de specifieke herkomst van het hout. “De Duitse houtleverancier heeft aangegeven dat het hout ouder is dan 2013 en daarvóór is geïmporteerd. Wegens het verstrijken van de bewaartermijn van gegevens van het hout kan de leverancier echter geen specifieke afkomst noemen”, aldus de RVD.

Sinds 2013 is de Europese houtverordening van kracht waarin staat dat houthandelaren garanties moeten kunnen geven over de legale herkomst van hun producten.

 

Geen juridische gevolgen

De kwestie heeft geen juridische gevolgen voor prinses Beatrix, als het daadwerkelijk om hout uit Myanmar gaat. Alleen de import van het hout is verboden. Wanneer het materiaal eenmaal binnen

de Europese Unie is, mag het gewoon worden verkocht en gebruikt, meldt NOS.nl. Wel laat de RVD weten dat Beatrix het zou “betreuren als door de opdrachtnemer of de leveranciers de geldende wet- en regelgeving niet zou zijn gevolgd of wanneer er niet zorgvuldig gehandeld is.”

 

Omstreden

Volgens hoogleraar bosecologie Pieter Zuidema van de Wageningen University waren er in de jaren vóór 2013 ook al flinke beperkingen voor de export van teakhout. “Dat gold niet alleen voor Myanmar, maar ook voor landen als Thailand, India en Laos. Dus ook al komt het hout voor de restauratie van De Groene Draeck niet uit Myanmar, dan nog had je het eigenlijk niet moeten willen gebruiken. En zeker niet als je een voorbeeldrol hebt, zoals de koninklijke familie”, aldus Zuidema., die niet helemaal uitsluit dat het “via allerlei mazen in de wet net zou hebben gemogen om dit hout te gebruiken, maar feit is dat het hout hoe dan ook omstreden was. De kans dat dit teakhout in de haak was en is, is nihil”, meldt de hoogleraar op www.nos.nl.

De renovatie van De Groene Draeck is deels betaald met belastinggeld door het ministerie van Defensie en deels door prinses Beatrix zelf.

Het houtsnijwerk (feitelijk beeldhouwwerk) rond de kuip is oorspronkelijk in reliëf gebeiteld uit teakhout door C. Bishoff. Bij de oplevering in Muiden in de jaren ’50 werd een vlootschouw gehouden van naar schatting vijfhonderd jachten en boten, in een rij in de haven en de toegangsgeul.

In 2007 barstte er een discussie los over de onderhoudskosten van De Groene Draeck, die altijd voor rekening van het ministerie van Defensie waren gekomen. In 2005 en 2006 bedroegen ze 416.000 euro. Een nieuw vergelijkbaar schip kost 800.000 tot 2.500.000 euro en het onderhoud bedraagt normaal gesproken 50.000 tot 70.000 euro per jaar.

Op 11 mei 2010 werd bekendgemaakt dat koningin Beatrix alsnog een groot deel van het onderhoud zelf zou gaan betalen. Zij ging 2 jaar lang het extra onderhoud betalen. De kosten daarvan werden geschat op 326.000 euro.

Naar aanleiding van vragen van het Tweede Kamerlid Pechtold meldde premier Rutte eind september 2015 dat van 2010 tot 2015 223.000 euro méér aan het onderhoud was uitgegeven dan verwacht. En bovendien dat voor de komende jaren niet de begrote 51.000 euro per jaar zou worden uitgegeven, maar 95.000 euro.

RTL Nieuws onthulde in februari 2016 dat de onderhoudskosten jarenlang voor zo’n 50.000 euro in de financiële jaarverslagen stonden, maar dat in werkelijkheid de kosten elk jaar meer dan het dubbele bedroegen. Rutte zou hiermee de Tweede Kamer structureel verkeerd hebben geïnformeerd.

De begrote onderhoudskosten voor de jaren 2021-2025 bedroegen 425.000 euro. Dat was onvoldoende voor een nodig geachte grootschalige renovatie van de boot. Ondanks het onderhoud van het ministerie van Defensie was het schip onderhevig aan corrosie door reguliere slijtage en weersinvloeden. Daarnaast waren meerdere systemen aan boord verouderd, zoals het elektrische systeem en de gasinstallatie. Ook werd vastgesteld dat De Groene Draeck niet langer aan de veiligheidseisen voldeed. Een nieuw houten dek werd nodig geacht en er dienden herstelwerkzaamheden te worden uitgevoerd aan de stalen romp. Prinses Beatrix zegde toe derenovatiekosten die boven het vijfjarenbudget uitkwamen zelf te dragen. In september 2021 werd de boot voor de renovatie uit de vaart gehaald. De werkzaamheden werden uitgevoerd door een gespecialiseerd bedrijf.

 

De Groene Draeck werd door dit Comité Varend Nederland aan H.K.H. Prinses Beatrix aangeboden ter gelegenheid van haar 18e verjaardag in 1956. Het zeilnummer is dan ook VA 18.

- Advertisement -

Laatste nieuws

X