AMERSFOORT – Donderdag 7 december werden de leden van de CBM uitgenodigd voor de algemene ledenvergadering. Voorzitter Marcel Horjus keek terug op afgelopen jaar en sprak in zijn speech over de uitdagingen die de meubel en interieurbouwers staan te wachten de komende jaren.
Horjus was enigszins verbaasd dat minister president Rutte onlangs meldde dat het economisch zo goed gaat, dat het tijd is voor salarisverhogingen. Nog verbaasder was hij dat de voorzitter van VNO-NCW het met Rutte eens is. volgens Horjus gaat het nog helemaal niet zo goed en merken vooral de mkb-bedrijven nog maar weinig van economische vooruitgang. “De marges in de interieurbouw en toelevering blijven flinterdun. Er zijn nog steeds bedrijven die te laag inschrijven en de grondstofprijzen lopen op. Ik schat dat het economisch herstel in onze branche slechts gedragen word door 10 procent van de bedrijven”, zo liet Horjus zijn toehoorders weten.
Uitdagingen
Volgens Horjus komen er spannende tijden aan met de nodige uitdagingen. Als eerste noemde hij de transitie naar de circulaire economie. Hij gaf daarbij een sneer naar de overheid, die hij bestempelt als niet ‘niet zo’n betrouwbare partner’ als het gaat om circulair aanbesteden. Als voorbeeld noemde Horjus het conflict dat kort geleden ontstond, doordat de overheid onlangs een aanbesteding voor kantoormeubilair gunde aan een partij, die ten tijde van de gunning niet eens gecertificeerd was voor duurzaam hout. “Meestal wordt de opdracht gegund aan de inschrijving met de laagste prijs.”
Als tweede uitdaging wijst Horjus op de digitalisering van de samenleving. “Sensortechnologie en big data bieden ongekende mogelijkheden. TNO heeft de Branche Innovatie Agenda van CBM gepresenteerd. Een digitale roadmap waar we de komende jaren hard mee aan de slag gaan. “
De derde uitdaging die de leden staat te wachten is de beschikbaarheid van goed opgeleide vakmensen. “Wij moeten ervoor zorgen dat het vakonderwijs op tijd mee ademt met de vernieuwingen in de branche. Werkend leren en duurzame inzetbaarheid zijn voor CBM de speerpunten in de komende jaren.”
Lidmaatschap
Tot slot wees Horjus op de groei van het ledenaantal van CBM met de uitdaging die er intern ligt voor zijn organisatie. ‘Lidmaatschap is gen vanzelfsprekendheid meer. Daarom is het bestuur gestart met herijken van de strategische koers. Innovatie, duurzame inzetbaarheid, modern vakonderwijs, goede dienstverlening en nieuwe samenwerking met andere branches en stakeholders vormen de ingrediënten voor de nieuwe koers.”