CUIJK – De ‘gezonde kantoren’ en ‘happy buildings’ schieten als paddenstoelen uit de grond. Tegelijkertijd werken vele duizenden productiemedewerkers nog steeds in ongezonde tochtige, dampende, stoffige en veel te warme of koude productiehallen en werkplaatsen. Om aan die ongewenste situatie een einde te maken, introduceert Colt International uit Cuijk het ‘Frisse Fabriek’-keurmerk, een belangrijke stap naar veel gezondere werkomstandigheden in de fabriek.
Commercieel directeur Kor Foekens van Colt reikte onlangs het eerste certificaat uit aan directeur Wim Naber van de toonaangevende verpakkingsproducent Naber Plastics uit Waalwijk. Dat gebeurde tijdens de Empack-verpakkingsbeurs in de Utrechtse Jaarbeurs.
Goed werkgeverschap en MVO
Frisse Fabriek is het eerste Nederlandse keurmerk voor het binnenklimaat in fabrieken en werkplaatsen. In een Frisse Fabriek werken medewerkers in een tochtloze ruimte met verse schone lucht, een optimale luchtvochtigheid, voldoende (natuurlijke) ventilatie en een aangename temperatuur, winter en zomer. Hierdoor gaat het welbevinden, werkplezier en de gezondheid van de werknemers er zienderogen op vooruit, leert de ervaring. In ruil krijgen werkgevers er een hogere productiviteit, lagere energiekosten en gemotiveerdere medewerkers voor terug. Het certificaat bewijst dat ze een goed werkgever zijn en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) serieus nemen.
Belangrijke arbeidsvoorwaarde
Anno 2018 is het klimaat in veel fabrieken en werkplaatsen nog steeds onder de maat. ’s Winters leidt tocht tot veel klachten en verzuim en ’s zomers krijgen medewerkers het benauwd van de zeer hoge temperaturen (35ºC is heel gewoon) waarin ze werken. Foekens: “Een paar jaar geleden kwam je daar nog mee weg als werkgever. Tegenwoordig pakken mensen echter heel makkelijk hun biezen om aan de slag te gaan waar ze wel lekker kunnen werken. Een gezond en comfortabel klimaat wordt steeds belangrijker als secundaire arbeidsvoorwaarde. Bedrijven die niet investeren in hun klimaat en mensen, moeten vrezen voor hun toekomst. Je kunt dan wel het werk hebben, maar zonder personeel kom je niet ver.”
Stijging productiviteit
In een Frisse Fabriek zorgt natuurlijke, regelbare ventilatie voor frisse lucht. Bij warm weer wordt de lucht op natuurlijke wijze gekoeld door energiezuinige waterdampkoelers, waarmee de temperatuur 8 à 9 graden wordt verlaagd. Onderdruk in de hal wordt voorkomen, zodat het niet kan tochten.
Return On Investment
Een goed klimaat heeft een hoge Return On Investment. Colt stelt dat de productiviteit met 12 tot 15 procent kan stijgen en de energiekosten met 25 procent en meer kunnen dalen, vooral door het ontbreken van energieverslindende mechanische ventilatoren en het hergebruik van de warmte van de machines. “Vanaf dag één begin je al met besparen”, aldus Foekens. “En de winst voor de medewerkers is niet in getallen uit te drukken. Ik hoor van mensen dat ze voorheen ’s zomers thuis doodmoe op de bank lagen en nu genoeg energie over hebben om ’s avonds te gaan sporten.” Wim Naber, directeur van Naber Plastics bevestigt de bevindingen van Foekens. In 2010 betrok het bedrijf een nieuwe productiehal van 20.000 vierkante meter met meer dan vijftig spuitmachines die elk 45ºC warmte afgeven. Voor de hal ontwikkelde Colt een effectief klimaatconcept. “Toen onze mensen deze voor het eerst betraden, wisten ze niet wat ze overkwam, zo groot was het verschil met vroeger. Sindsdien is de productiviteit gestegen en het ziekteverzuim gedaald. Gemeten hebben we het niet, maar ik weet zeker dat het zo is.” De energiebesparing is wel becijferd. “In de oude situatie verbruikten we 2,2 kWh per kg verwerkte grondstof, nu 1,13 kWh. Jaarlijks verwerken we 20 miljoen kilo, dus besparen we maar liefst 1 miljoen euro aan energie.”
Hoe word je een Frisse Fabriek
Bedrijven die voldoen aan de eisen, komen in aanmerking voor het Frisse Fabriek-certificaat, ook niet-klanten van Colt. Het klimaat wordt ter plekke gecontroleerd. Na een positieve beoordeling mag het bedrijf zich officieel een Frisse Fabriek noemen en dit predicaat gebruiken in zijn marketing- en arbeidsmarktcommunicatie. De Colt-directeur: “Met het certificaat laat je zien: bij ons is het klimaat goed geregeld. Klanten vinden dat belangrijk en voor het personeel werkt het heel motiverend.” Colt staat er voor open om mogelijk dit certificaat over te dragen naar een onafhankelijke deskundige partij als de markt hierom vraagt. Foekens: “Het keurmerk dient voor ons geen commercieel doel. Wij zijn ermee gestart, omdat we het probleem zagen en een oplossing wilden bieden. Als onafhankelijk en onpartijdig keurmerk heeft de Frisse Fabriek veel meer impact. En dat is hard nodig, want werkgevers moeten echt gaan beseffen dat een goed werkklimaat heel belangrijk is, zowel voor hun personeel als voor hun eigen voortbestaan.”
Nadere informatie: www.coltinfo.nl