0.1 C
Apeldoorn
dinsdag 28 november 2023

Úw nieuwsplatform voor de houtindustrie met 120.000 exemplaren en 25.000 online bezoekers.

Peter Bijlard

KlaasJan Swager

Peter Bijlard is eigenaar en directeur van Bijlard International. Toen Bijlard 24 was overleed zijn vader, en zijn leven ging al gauw van feestvieren naar het leiden van een bedrijf. “Ik moest wel. Ik was plots de ‘man’ in huis.” Hij gaf er een eigen draai aan en kwam erachter dat er zelfs ambitie in hem zat. “De veelzijdigheid van mijn werk vind ik ontzettend leuk. Ik heb gezonde interesse in alles. Wanneer je een bedrijf hebt, word je geconfronteerd met veel disciplines, van verkoop tot chemie. Ik vind al die onderdelen leuk.”

In hoeverre is de houtindustrie anders dan andere industrieën? Of zit er niet veel verschil tussen deze industrieën?

“Bij ons gaat het om het verbinden van verschillende materialen. Verbinden is het gemeenschappelijke woord, maar de materialen zijn anders. De eisen die eraan vasthangen zijn dus ook anders, maar het principe is hetzelfde. Elk vakgebied heeft vakidioten die bezig zijn met het maken van dingen, en dat vind ik leuk. Die maakindustrie is prachtig.”

Waar liggen de kansen?

“De kansen bij ons liggen zowel om de hoek als internationaal. Nederland is een piepklein landje, maar we zijn wel goed in export. We doen veel zaken in de Benelux. De laatste 5 jaar zien we de export exponentieel stijgen. Daar liggen de kansen, zeker in de houtindustrie waarin we veel doen en mooie producten hebben.”

Waar liggen de bedreigingen?

“Onder andere bij de grondstoffen. Materialen zijn lastig te verkrijgen en de prijzen schieten de lucht in. Het is niet eenvoudig om dat door te zetten naar je relatie waar je langlopende afspraken mee hebt. Dat is wel een vervelend spanningsveld.”

Welke organisatie/persoon is goed bezig?

“Wij. We zijn druk bezig met innovatie, en dat vind ik ongelofelijk interessant. We ontwikkelen ook veelal nieuwe producten. Daarbij is het ontzettend leuk om zo af en toe zelfs tegen een serendipiteit aan te lopen.”

Hoe ziet uw bedrijf er over 10 jaar uit?

“Genieten van wat we bereikt hebben is voor mij een uitdaging, want ik wil altijd maar meer. Ik kijk hoe ver we dat elastiekje kunnen oprekken. Ik ben dus niet zozeer bezig met keiharde cijfers of een vast target. De weg ernaartoe vind ik het leukst. Het is belangrijk om alles procesmatig goed te laten draaien en om de juiste mensen op de juiste plek te zetten. Op een gegeven moment gaat de organisatie dan vanzelf draaien. De richting is duidelijk maar wanneer we dat punt bereiken is minder belangrijk. Ik vind het leuk om te zien hoever we met zijn allen kunnen komen. Om te zien hoe die geoliede machine op stoom zal komen.”

- Advertisement -

Laatste nieuws

X