17.4 C
Apeldoorn
zaterdag 10 juni 2023

Úw nieuwsplatform voor de houtindustrie met 120.000 exemplaren en 25.000 online bezoekers.

Beeldbepalend paviljoen met golvend dak

LEEUWARDEN – Een paviljoen in glas en golvend hout, ontworpen door architectenbureau Powerhouse Company, vormt één van de eyecatchers voor het programma van Leeuwarden- Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa. Beeldbepalend is het golvend houten dak, dat tevens dienst doet als publieke tribune.

Het Obe paviljoen is ontworpen voor de Lân fan taal (‘Land van Taal’) manifestatie, waarmee de diversiteit van de taal gevierd wordt. Het nieuwe gebouw moet ruimte bieden aan een veelzijdig programma met onder meer een bezoekerscentrum, een expositieruimte en een openluchttheater. Vanwege de centrale, strategische locatie in de historische binnenstad van Leeuwarden moest het nieuwe gebouw daarbij van alle zijdes toegankelijk én uitnodigend zijn. Het ontwerp van Powerhouse Company bestaat uit een transparant volume met het bezoekerscentrum en de expositieruimte, bekroond met een golvend houten dak dat dienst doet als publieke tribune. Deze permanent toegankelijke tribune opent zich naar het Oldehoofsterkerkhof, een historisch plein dat voornamelijk wordt gebruikt voor grote evenementen in de binnenstad van Leeuwarden.

Stefan Prins, architect en partner bij Powerhouse Company: “Wij willen met het nieuwe Obe paviljoen verbindingen in de stad mogelijk maken. In de fysieke, gebouwde stad, omdat het paviljoen een belangrijk kruispunt vormt tussen het historische stadscentrum en het aangrenzende park, maar ook op sociaal vlak, in de menselijke stad.” Duurzaamheid en innovatie waren belangrijke uitgangspunten voor het ontwerp. Het eindresultaat is een compact en energie-neutraal gebouw met een open plattegrond. De natuurlijke materialen, die op een innovatieve manier zijn toegepast, zijn goed geschikt voor hergebruik. Met het Obe paviljoen wil Powerhouse Company een blijvende nalatenschap voor Leeuwarden creëren

Tijdens het ontwerpproces heeft Powerhouse Company veel aandacht besteed aan het creëren van een 3D model van de trappartij, dat gebruikt kon worden voor het frezen van de houten gebouwdelen. Hierdoor was het mogelijk om het paviljoen met een hoge mate van precisie en binnen een kort tijdsbestek te bouwen. Dit was met name van belang omdat er minder dan twee jaar tijd zat tussen het schetsontwerp en de oplevering van het gebouw – de opening van de Culturele Hoofdstad.

- Advertisement -

Laatste nieuws

X